Van gratis naar betaald
Begin 2001 is er hierdoor echter geen financieringsstructuur meer waaruit gratis diensten aan particulieren en tal van experimenten en projecten en andere restanten van het publieke domein betaald kunnen worden.
DDS legt publiekelijk aan de gebruikers de problemen voor middels een enquête. Binnen enkele dagen vullen ruim 13.000 mensen de enquête in. Op basis van de resultaten wordt een vervolgenquête gemaakt die opnieuw in recordtijd massaal beantwoord wordt.Er staat ook voor de gebruikers veel op het spel. Op basis van deze twee enquêtes wordt de keuze gemaakt om te investeren in continuïteit van de ISP diensten, deze diensten betaald te maken en de laatste restanten van de publieke domein pretenties te beëindigen. Deze laatste werden door onze gebruikers aanzienlijk minder gewaardeerd dan de geboden ISP diensten Daarmee is in overleg met gebruikers het in hun ogen belangrijkste en meest gewaardeerde aspect gecontinueerd.
Zo ontstaat er een gezonde internet service provider die na 10 jaar alsnog kan concurreren met andere grote aanbieders en die kan terugkijken op een bewogen geschiedenis.